Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την κυκλοφορία του πρώτου ελληνικού ραπ δίσκου, το Rapnroll.gr εγκαινιάζει για πρώτη φορά έναν κύκλο αφιερωματικών άρθρων με θέμα την ιστορία της ελληνικής ραπ δισκογραφίας από το 1990 μέχρι σήμερα. Το αφιέρωμα θα αποτελείται συνολικά από έξι μέρη, χωρισμένα ανά πενταετία, ξεκινώντας από την πρώτη πενταετία 1990-1995 με τους δίσκους που έβαλαν τις βάσεις για την εξέλιξη του Ελληνικού Rap.

Τέλη της δεκαετίας του ’70. Το Hip-Hop έχει ήδη αρχίσει να κάνει τα πρώτα του βήματα στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Σειρά θα έχει η Ευρώπη, και λίγο καιρό αργότερα η Ελλάδα, όπου για πρώτη φορά η ραπ μουσική θα ακουστεί μέσω του ραδιοφωνικού σταθμού της Αμερικανικής Βάσης στο Ελληνικό.

Οι Αμερικανοί έδιναν το δικό τους στίγμα στη νεολαία της τότε εποχής, παίζοντας όλες τις μεγάλες μουσικές επιτυχίες πριν ακόμα οι δίσκοι βινυλίου εισαχθούν στην εγχώρια αγορά. Η κλασική ατάκα που χρησιμοποιούσε ο θρυλικός μουσικός παραγωγός, Casey Kasem, λίγο πριν το κλείσιμο της παρουσίασης του «American Top 40» ήταν ενδεικτική:

“Keep your feet on the ground and keep reaching for the stars”.

Πέρα από τα μεγάλα ονόματα της soul, jazz, funk και R&B σκηνής, οι μουσικόφιλοι είχαν την ευκαιρία να ακούσουν και κομμάτια που συνέβαλαν σημαντικά στη μετατροπή του Hip-Hop σε παγκόσμια κουλτούρα όπως το «Rapper’s Delight» των Sugarhill Gang, το «Spoonin’ Rap» του Spoonie Gee και το «The Breaks» του Kurtis Blow.

Το «American Top 40» με τον Casey Kasem (Photo: CaseyKasemDJ / Twitter)

Μολονότι το ραπ στην Ελλάδα έφτασε κατά τα μέσα της δεκαετίας του ’80 κυρίως μέσω του κινηματογράφου και του MTV, στην πραγματικότητα θα αργήσει να αναπτυχθεί με ταχείς ρυθμούς εξαιτίας του διαφορετικού τρόπου ζωής και σκέψης που επικρατούσε στη συντηρητική ελληνική κοινωνία.

Η Hip-Hop κουλτούρα στην Ελλάδα άρχισε να διαδίδεται μέσω ταινιών όπως το «Wild Style» (1983), το «Beat Street» (1984), το «Breakin’» (1984) και το «Breakin’ 2: Electric Boogaloo» (1984), με τις δύο τελευταίες να κυκλοφορούν στην Ευρώπη ως «Breakdance 1» και «Breakdance 2».

Σκηνή από την ταινία «Beat Street» του Stan Lathan (Photo: Christian Trotta / Pinterest)

Εξαιτίας της έμφασης που δινόταν μέσω του κινηματογράφου στο breakdance και το graffiti, πολλοί από τους πρώτους επαγγελματίες του Hip-Hop ξεκίνησαν τις καριέρες τους είτε ως καλλιτέχνες γκραφίτι (π.χ. Αρτέμης των TXC) είτε ως b-boys (π.χ. Δημήτρης Πετσούκης και Κώστας Κουρμένταλας των FF.C., Μιχάλης Παπαθανασίου των Goin’ Through, Ευθύμης των TXC).

Στο δεύτερο μισό των ’80s άρχισαν να εμφανίζονται δειλά δειλά τα πρώτα Hip-Hop σχήματα. Το πρώτο μουσικό σχήμα και ένα από τα μακροβιότερα συγκροτήματα του χώρου ήταν οι FF.C που δημιουργήθηκαν το 1987 στο Βύρωνα. Στις 19 Ιανουαρίου 1989, οι FF.C (τότε Funky Fresh Concept) είχαν λάβει μέρος στην πρώτη επίσημη Hip-Hop εκδήλωση στην Ελλάδα που διοργανώθηκε στην «Disco B52» στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης με κοινό που έφτανε μόλις τα 60 άτομα.

(Δείτε το σχετικό απόσπασμα από το 0:16 μέχρι το 15:58 λεπτό)

Την ίδια περίπου εποχή, έκανε την εμφάνισή του και ο γεννημένος στο Νιου Τζέρσεϊ ράπερ/DJ, Άρης Τόμας, μετέπειτα δημιουργός του μουσικού σχήματος «Modern Fears», ο οποίος ωστόσο παρέμεινε κυρίως στην κουλτούρα της disco και Hip house μουσικής.

Τα θεμέλια του Ελληνικού Rap

Μπορεί η ιστορία της ελληνικής ραπ δισκογραφίας να ξεκίνησε επίσημα το 1990 με το άλμπουμ «Εν†Τάξει» των O.P.A. (Oppressive People Attack), όμως το έτος-ορόσημο για τη μετέπειτα πορεία του Hip-Hop στην Ελλάδα ήταν το 1992.

Η συναυλία των Public Enemy στο Κατράκειο Θέατρο της Νίκαιας το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς αποτέλεσε το έναυσμα για τη δημιουργία των πιο ιστορικών συγκροτημάτων της Hip-Hop σκηνής όπως οι Active Member (1992), οι Terror X Crew (1992), οι Razastarr (1993), οι ΝΕΒΜΑ (1994), οι Goin’ Through (1994) και τα Ημισκούμπρια (1994).

Σημαντικό ρόλο επίσης στην εξέλιξη της Hip-Hop κουλτούρας στην Ελλάδα έπαιξε την ίδια περίοδο (1992-1993) και η ραδιοφωνική εκπομπή «Breathless» του Δημήτρη Μεντζέλου μέσα από τη συχνότητα του Space FM 93,9 στο Χαλάνδρι που συνέδραμε στην ανάδειξη των πρώτων μουσικών project των «γκουρού» της ελληνικής Hip-Hop σκηνής.

O.P.A. – Εν†Τάξει (1990)

Ο πρώτος ελληνικός ραπ δίσκος από μια μπάντα που τάραξε τα νερά της ελληνικής μουσικής σκηνής. Ένας δίσκος πρωτοποριακός για την εποχή του που συνδύαζε ψήγματα του Hip-Hop μαζί με ακούσματα από την electro, progressive και ethnic μουσική μέχρι παραδοσιακούς και βυζαντινούς ήχους. Η πρωτότυπη στιχουργική εναλλαγή της ελληνικής και αγγλικής γλώσσας σε συνδυασμό με το καυστικό κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενό τους καθιστούν το «Εν†Τάξει» ένα από τα πιο διαχρονικά και «προφητικά» άλμπουμ στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας.

Ξεχωρίζουν: «Εντάξει»

Στέρεο Νόβα – Στέρεο Νόβα (1992)

Το 1992 θα κυκλοφορήσει ένας από τους σημαντικότερους δίσκους της δεκαετίας από μια μπάντα που άλλαξε ριζικά τα ηχητικά στερεότυπα στη μέχρι τότε στάσιμη μουσικά Ελλάδα. Μολονότι δεν θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει το ομώνυμο άλμπουμ των Στέρεο Νόβα ως έναν αμιγώς ραπ δίσκο, εντούτοις το συγκρότημα θα καταφέρει να συγκεράσει το freestyle rap μαζί με στοιχεία της trip-hop, electro, techno και ambient μουσικής δημιουργώντας έναν άκρως ατμοσφαιρικό ήχο που παραπέμπει στα μουσικά πρότυπα των P.M. Dawn.

Ξεχωρίζουν: «Προάστια», «Το Παιχνίδι της Εξουσίας»

Active Member – Διαμαρτυρία (1993)

Ο πρώτος ολοκληρωμένος ελληνικός Hip-Hop δίσκος. Ένα από τα πρώτα συγκροτήματα που θεμελίωσαν την ελληνική ραπ σκηνή, οι Active Member, θα κυκλοφορήσουν μέσω της ανεξάρτητης ομάδας παραγωγής τους «Freestyle Productions» τη «Διαμαρτυρία», ένα άλμπουμ με συνολικά οκτώ κομμάτια (έξι με ελληνικό και δύο με αγγλικό στίχο) που φανερώνουν τις πρώιμες επιρροές του Big Daddy Foxmoor από ιερά τέρατα του Hip-Hop όπως οι Public Enemy, oι Wreckx-n-Effect και οι Cypress Hill.

Ξεχωρίζουν: «Διαμαρτυρία», «Για Τ’ Αδέρφια Που Χάθηκαν Νωρίς»

FF.C – Σκληροί Καιροί (1993)

Έξι χρόνια μετά τη δημιουργία τους στο ιστορικό καφέ «Roxy» του Βύρωνα, οι FF.C (Fortified Concept) θα κυκλοφορήσουν το πρώτο τους άλμπουμ περνώντας έτσι από τη φάση του κάπως «παιδικού» Funky Fresh Concept στο στάδιο του Fight Fashion Captivity. Η κυκλοφορία του δίσκου «Σκληροί Καιροί», που ήδη είχε ξεκινήσει να προετοιμάζεται από το 1987 και για πολλούς αποτέλεσε την αφορμή για τη μετέπειτα διάσπαση της ελληνικής Hip-Hop σκηνής, περιλαμβάνει 14 κομμάτια (τα μισά με αγγλικό και τα άλλα μισά με ελληνικό στίχο) με βασικό στοιχείο το scratching.

Ξεχωρίζουν: «Χρήματα»

Radicals – R.E.A.L.: “Hip-Hop Don’t Stop!” (1993)

Περί τα τέλη του 1993, ο B.D. Foxmoor θα αποφασίσει να οργανώσει έναν πυρήνα ανθρώπων προκειμένου να στηρίξουν την όλη προσπάθεια διάδοσης του Hip-Hop στην Ελλάδα. Στην παραγωγή του Rap Elevates Above Law συμμετέχουν πέραν των Active Member, τα τότε Ημισκούμπρια (Αδιάφθοροι), αρκετά μέλη των ΝΕΒΜΑ, οι Razastarr, οι Soulbro κ.α. Ο δίσκος αποτελείται από τρία κομμάτια: ένα με αγγλικό στίχο, ένα με ελληνικό και ένα instrumental σε scratching του DJ MCD, με το «Hip Hop Don’t Ever Stop» να κλέβει τις εντυπώσεις χάρη στις διαρκείς ηχοχρωματικές και ρυθμολογικές εναλλαγές του.

Ξεχωρίζουν: «Hip Hop Don’t Ever Stop»

Active Member – Στην Ώρα Των Σκιών (1994)

Λίγο μετά την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του B.D. Foxmoor «I’m Still An Active Member», το συγκρότημα από το Πέραμα θα κυκλοφορήσει τη δεύτερη δισκογραφική του δουλειά με τίτλο «Στην Ώρα Των Σκιών». Χαρακτηριστικά στοιχεία του νέου δίσκου, ο αυθεντικός old-school ήχος και οι reggae επιρροές όπως στα κομμάτια «MF’s Plan 2» και «Boom Rag A Bap» (η αγγλική εκδοχή του «Κάμερα Στραμμένη Πάνω Μου» που θα κυκλοφορήσει μια δεκαετία αργότερα). Στο ίδιο άλμπουμ περιλαμβάνεται και το τραγούδι «Άκου Μάνα» αλλά σε διαφορετική εκδοχή από τη Lab Version που έγινε ευρύτερα γνωστό.

Ξεχωρίζουν: «Στην Ώρα Των Σκιών», «MF’s Plan 2»

Terror X Crew – Terror X Crew (1995)

Το maxi single που έφερε τα πάνω κάτω στην ελληνική Hip-Hop σκηνή και κατάφερε να ενώσει rockers, punkers και hip-hoppers. Με όχημα τον ριζοσπαστικό του στίχο και την οργή απέναντι σε κάθε μορφής εξουσία, ο ομώνυμος δίσκος των TXC θα σηματοδοτήσει την απαρχή του hardcore ραπ στην Ελλάδα, δίνοντας την «πρόγευση» για τις δύο μετέπειτα θρυλικές δισκογραφικές τους παραγωγές που θα ακολουθήσουν μέσα στην επόμενη πενταετία.

Ξεχωρίζουν: «Να Τους Δω Να Τρέχουν» (New Jack Remix)

Active Member – Το Μεγάλο Κόλπο (1995)

Την ίδια χρονιά, οι Active Member θα γίνουν το πρώτο ελληνικό Hip-Hop συγκρότημα που θα υπογράψει συμβόλαιο με πολυεθνική δισκογραφική εταιρεία (Warner) ενώ λίγους μήνες αργότερα θα κυκλοφορήσουν και τον τρίτο τους δίσκο που θα τους κάνει γνωστούς στο ευρύ κοινό. Παράλληλα, η μπάντα θα αποφασίσει για αδιευκρίνιστους λόγους να διαχωρίσει τη θέση της από το Hip-Hop ιδρύοντας ένα νέο είδος μουσικής τεχνοτροπίας που θα αποκτήσει χαρακτηριστικά κοινωνικού κινήματος, το Low Bap.

Ξεχωρίζουν: «Άκου Μάνα» (Lab Version)

Goin’ Through – Αναζήτηση (1995)

Την πρώτη πενταετία στην ελληνική ραπ δισκογραφία θα κλείσουν οι Goin’ Through με την κυκλοφορία του πρώτου τους studio album «Αναζήτηση» από την FM Records. Ο δίσκος θα φέρει στο μεγαλύτερο μέρος του την υπογραφή του B.D. Foxmoor αντανακλώντας μια νοσταλγική funky αισθητική ενώ στα αξιοσημείωτα είναι αναμφίβολα η ειδική παρουσία του αξέχαστου Βλάση Μπονάτσου καθώς και η διπλή συμμετοχή του σαξοφωνίστα των Human Touch, David Lynch.

Ξεχωρίζουν: «Γαρύφαλλε Γαρύφαλλε» (Hip Hop Version)

Η συνέχεια στο δεύτερο μέρος…

***

Κείμενα: Σωτήρης Ζιώμας
Artwork: Θωμάς Χατζίογλου


Like it? Share with your friends!

0

What's Your Reaction?

omg omg
0
omg
love love
7
love
lol lol
1
lol
fail fail
0
fail
Shotgun