Newschool ράπερς που τίμησαν τους Black Panthers

3 Rappers που επηρεάστηκαν από την ιδεολογία των Μαύρων Πανθήρων

Γράφει ο Κώστας Σαββόπουλος

Η σχέση του ραπ και της πολιτικής είναι μια σχέση αγάπης και μίσους.

Ανά καιρούς χρησιμοποιεί αρκετά ριζοσπαστικά μηνύματα που πολώνουν ιδιαίτερα το κοινό του. Άλλες φορές πάλι οι ράπερ επιλέγουν συνειδητά να απομακρυνθούν από οποιουδήποτε είδους πολιτική αντίληψη και προτιμούν να φλεξάρουν τα chains και τα ice τους.

Πολλές φορές νομίζουμε πως οι δεκαετίες του ’80 και του ’90 ήταν οι πιο πολιτικοποιημένες περίοδοι του ραπ, με τη μπάλα να χάνεται λίγο μετά το 2000 όπου ο καταναλωτισμός έγινε το νέο και κυρίαρχο trend. 

Αυτή είναι η μισή αλήθεια. Υπάρχει ένα κομμάτι, όπως πάντα που παραμένει βαθιά πολιτικοποιημένο και βαθιά ριζοσπαστικό, είτε φανερά, είτε πίσω από τις γραμμές.

Η αγάπη που έτρεφαν διάφοροι ράπερ για τους Μαύρους Πάνθηρες, μια σοσιαλιστική πολιτική οργάνωση αφιερωμένη στην αυτοπροστασία και στην οργάνωση των μαύρων κοινοτήτων στις δεκαετίες του ’60 και του ’70 δεν είναι μυστικό.

Πληθώρα ράπερ ανά τα χρόνια χρησιμοποιεί την ρητορική ή τα πρόσωπα και την αισθητική των Πανθήρων σε διάφορα κομμάτια για να εκφραστεί η αγανάκτηση απέναντι στην αστυνομική καταστολή και τον θεσμικό ή τον διάχυτο ρατσισμό.

Υπάρχουν λοιπόν σύγχρονοι  mainstream ράπερ που δείχνουνε αγάπη για τους Πάνθηρες με τον ένα ή τον άλλο τρόπο;

Πάμε να δούμε μερικές περιπτώσεις:

1. Ab Soul 

Huey Knew

Ο Soul-o, ένα από τα λιγότερο γνωστά ονόματα της TDE κάνει απευθείας name drop σε έναν από τους ιδρυτές των Πανθήρων, τον Huey Newton με ένα αρκετά έξυπνο wordplay. Στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού δε συνεχίζει την αφήγηση σου, με εικόνες από τις ομιλίες του Huey αλλά και εικόνες νεαρών μαύρων να δέχονται μεταχείριση ζώου από αστυνομικούς, σε ένα ασπρόμαυρο (όπως αρμόζει στην αμερικάνικη καθημερινότητα) φόντο.

Terrorist Threats

Αφού πιάσαμε τον Soul-o  ας συνεχίσουμε. Στο παλιότερο κομμάτι του, Terrorist Threats, που μάλιστα ήταν τόσο καυστικό που τον έβαλε στον χάρτη του FBI ως “στόχο παρακολούθησης”, ο Soul μας βομβαρδίζει με εικόνες μαύρης ενότητας, πολιτικής διαφθοράς μέσα στον Λευκό Οίκο, πολιτικών του διαίρει και βασίλευε από τις ανώτερες τάξεις και διάφορα τέτοια ωραία. Στο hook του τραγουδιού ακούμε
Wish I could see out of Selassie’ eye
Maybe my sovereignty would still be mine

If all the gangs in the world unified
We’d stand a chance against the military tonight

όπου ξεδιπλώνεται και μία από τις βασικές πολιτικές των Μαύρων Πανθήρων, πως δηλαδή πραγματική δύναμη των μαύρων Αμερικάνων βρίσκεται στα νούμερα τους και την προοπτική οργάνωσης του. Αν όλοι συνειδητοποιήσουν το συμφέρον τους, αφήσουν κατά μέρος τις επιμέρους διαφορές τους (πχ οι Bloods και οι Crips) μπορούν άνετα να αντιμετωπίσουν μέχρι και τον αμερικάνικο στρατό.

2. Run the Jewels

Close your eyes (and count to fuck)

Δεν γίνεται να γράφεις για πολιτικό ραπ και να μην αναφέρεις τον Killer Mike και τον El-P. Σε ένα κομμάτι που κυριαρχείται από την δικαιολογημένη οργή του Mike απέναντι στην αστυνομία ( τον βασικό παράγοντα νεκρών μαύρων αμερικάνων με βάση τα στατιστικά από το Υπουργείο Εσωτερικών των Η.Π.Α που υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο 1300 με 1500 άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους από αστυνομικά πυρά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία μαύροι) αλλά και το διεφθαρμένο, βιομηχανικό-δικαστικό σύμπλεγμα των φυλακών. Οι Η.Π.Α. έχουν τον μεγαλύτερο πληθυσμό φυλακισμένων στον πλανήτη με 2,3 εκατομμύρια φυλακισμένους. Στην πλειοψηφία τους, σωστά το μαντέψατε, είναι μαύροι.

Στο 1ο κουπλέ του Mike ακούμε
Where my thuggers and my crippers and my blooders and my brothers?
When you niggas gon’ unite and kill the police, mothafuckas?
Or take over a jail, give them COs hell
The burnin’ of the sulfur, goddamn I love the smell

Μια αρκετά αναρχική φαντασίωση, σχεδόν ίδια με αυτή του Soul-O όπου ο Mike φαντάζεται όχι μόνο την ένωση όλων των μαύρων συμμοριών απέναντι στην αστυνομία, τους εκτελεστές τους δηλαδή, αλλά το πάει και ένα βήμα παραπέρα με τον νεο-σχηματισθέντα όχλο να επιτίθεται και να καταλαμβάνει φυλακές, γκρεμίζοντας τα συμβολικά και πραγματικά τείχη της καταπίεσης.

Panther like a Panther

Πέρα από το προφανές, δηλαδή το όνομα του τραγουδιού, ο El και ο Mike, ραπάρουν ασύστολα και ακροβατούν μεταξύ σουρεαλιστικών εικόνων κατανάλωσης και σεξουαλικότητας αλλά ταυτόχρονα διατηρούν την οργή και τα νεύρα τους απέναντι στο Αμερικάνικο Έθνος, για τους αιώνες σκλαβιάς, φυλετικού διαχωρισμού και εν τέλει συστηματικής καταπίεσης των μαύρων.

Ούτως ή άλλως το gangbanging και το hustling δεν αποκλείουν την πολιτική. Αντίθετα, είναι κλειδωμένα σε έναν ατέρμονο κύκλο αναπαραγωγής αιτίου-αιτιατού.

3. Kendrick Lamar, SZA

All the stars

Αυτό είναι κομμάτι που προσεγγίζει περισσότερο την ουσία των Πανθήρων φιλοσοφικά και αισθητικά.

Ξεχωρίζουν άλλωστε μέσα στο βίντεο κλιπ οι εικόνες του K-Dot να είναι ντυμένος με την κλασσική δερμάτινη ενδυμασία των Πανθήρων και φυσικά να περιβάλλεται από μια αγέλη -πραγματικών- μαύρων πανθήρων μέσα σε τοπία που θυμίζουν αφρικάνικες ζούγκλες. Βοήθησε και το γεγονός πως το τραγούδι ήταν κομμάτι του επίσημου soundtrack της ταινίας Black Panther.

Οι ιδέες του Kung-Fu Kenny για πνευματικότητα, δικαιοσύνη, αφρο-φουτουρισμό αλλά και το πιθανό μέλλον που θα μπορούσαν να είχαν φτιάξει οι κάτοικοι της Αφρικανικής Ηπείρου, αν δεν παρεμβάλονταν αιώνες σκλαβιάς, δεν δεν είναι πολύ μακριά από το μέλλον που φαντάζονταν οι οπαδοί της μαύρης απελευθέρωσης και ενότητας.

The Blacker the Berry ( the bitter the juice)

Ο Kendrick είναι λογικά ο πιο σημαντικός ράπερ που εμφανίστηκε στο game την τελευταία δεκαετία. Ίσως και ο πιο σημαντικός ράπερ που εμφανίστηκε στο game από τότε που υπάρχει το game.

Σε ένα από τα συναισθηματικά φορτισμένα κομμάτια του, απασφαλίζει εναντίον όλων, με αφορμή την δολοφονία του Michael Brown, από ποιους άλλους, φυσικά τους φίλους με τα μπλε.

Σε μια ασταμάτητη ροή ο K-Dot, ξεκινά από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η μαύρη κοινότητα στο εσωτερικό της (φτώχεια, κοινωνικοί ανταγωνισμοί, ναρκωτικά, βία μεταξύ συμμοριών) και στην συνέχεια μεταφέρει την οργή του στους εξωτερικούς παράγοντες (τα αρνητικά κοινωνικά στερεότυπα που έχει χτίσει η αμερικάνικη κοινή γνώμη για τους μάυρους, την αστυνομική βία, την Πολιτεία αλλά και το ιστορικό πλαίσιο καταπίεσης) για να καταλήξει στο 

So don’t matter how much I say I like to preach with the Panthers
Or tell Georgia State “Marcus Garvey got all the answers”
Or try to celebrate February like it’s my B-Day
Or eat watermelon, chicken, and Kool-Aid on weekdays
Or jump high enough to get Michael Jordan endorsements
Or watch BET cause urban support is important
So why did I weep when Trayvon Martin was in the street
When gang banging make me kill a nigga blacker than me?
Hypocrite!

όπου αναδεικνύει το -υποκριτικό γι’αυτόν δίπολο- του να κηρύττεις πολιτικά για την απελευθέρωση από την μια και από την άλλη να επιτελείς τον κοινωνικό ρόλο, δηλαδή να μπαίνεις στα στερεότυπα που έχουν κατασκευάσει οι άλλοι (οι κυρίαρχοι) για σένα.